Yrittäjyys ravintolan omistajana – voiko sillä todella menestyä? Näillä vinkeillä pärjäät!

Yrittäjyys kiehtoo monia. Varsinkin jos elämässä on tullut puurrettua perinteisiä päivätyötä tai vuorotyötä keskivertaisella palkalla ja vuosia, saattaa ajatus taloudellisesta riippumattomuudesta kiehtoa kovastikin. Tosipaikan ja tilanteen tullessa moni kuitenkin jänistää. Ajatus siitä, ettei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, saattaa tuntua ylitsepääsemättömän pelottavalta varsinkin silloin, kun on tottunut saamaan vakiosummaisen palkkalapun kouraan jokaisen kuukauden viimeisenä päivänä. Moni kuitenkin kertoo haaveilevansa yrittäjyydestä salaa – ja totuus on se, että monet peloistasi ovat aivan taatusti turhia! Tässä artikkelissa annamme vinkkejä siihen, kuinka sinäkin voit tehdä unelmistasi totta ja menestyä ravintolayrittäjänä.

Ravintolan potentiaalinen asiakaskunta ovat ihmiset!

Yksi asia jonka moni ravintolayrittäjyydestä haaveileva usein unohtaa on se, että niin kauan kuin on ihmisiä, on myös potentiaalisia asiakkaita. Jokainen meistä syö ruokaa – ja vielä useita kertoja päivässä! Sinun tarvitsee vain löytää juuri SINUN asiakaskuntasi. Ensimmäinen askel ravintolan perustamisessa, kuten minkä tahansa muunkin yrityksen kohdalla on siis oman kohderyhmän kartoittaminen. Vaikka tämä saattaa kuulostaa vaikealta ja monimutkaiselta, ei se oikeasti ole sen kummempaa kuin oman liikennetoiminnan ihanteellisen asiakkaan kuvittelemista. Haluaisitko perustaa hintavan ja laadukkaan gourmet-ravintola, joka tarjoaa korkealaatuisista raaka-aineista valmistettuja uniikkeja aterioita? Silloin ihanteellinen asiakkaasi lienee keskiluokkainen tai suurituloinen kulinaristi, joka arvostaa laatua enemmän kuin edullista hintaa. Jos taas haluat perustaa buffet-tyyliin edullista kotiruokaa tarjoilevan kodikkaan ruokalan, on ihanteellinen asiakkaasi aivan toisenlainen. Panosta asiakkaidesi hyvään asiakaskokemukseen: crm järjestelmä auttaa sinua tarjoamaan mieleenpainuvan ja henkilökohtaisen kokemuksen asiakkaillesi ja sen avulla on tutkitusti helpompi saada vakituisia asiakkaita – he palaavat luoksesi aina uudelleen ja uudelleen!

Markkinointi on jokaisen yrityksen suola

Jotta voit päästä yritystoiminnassa ja hyvien asiakaskokemuksien tarjoamisessa alkuun, sinun on kuitenkin ensin tavoitettava nuo asiakkaat ja saatava itsesi kuulluksi. Potentiaaliset asiakkaat eivät voi tulla luoksesi, jos eivät ole tietoisia olemassaolostasi! Markkinointi onkin siis yrityksesi kulmakivi varsinkin alussa, kun vakituista asiakaskuntaa tai kassavirtaa ei vielä ole. Vaikka maksettu markkinointi on monelle mörkö, sitä ei kannata turhaan pelätä: joskus se saattaa olla paras tapa tavoittaa ne ihmiset, jotka tulevaisuudessa tulevat tuomaan sinulle elannon.

Miten markkinoinnin kanssa sitten pääsee alkuun? Tärkein ensimmäinen askel markkinoinnissa on sen tarkka ja strateginen suunnittelu. Jos markkinoinnissasi ei päätä eikä häntää, et voi myöskään odottaa siltä kovinkaan kummoisia tuloksia. Jos taas suunnittelet sen hyvin, tuottaa se todennäköisesti parempia tuloksia kuin arvaatkaan ja vieläpä nopeasti. Kannattaa aivan ensimmäisenä miettiä tarkasti se, mitä kanavia haluat markkinointiisi käyttää ja rajata nämä 1–3 tärkeimpään. Kymmenessä eri kanavassa mainostaminen ei useinkaan ole järjin tehokas keino, sillä tällöin asiat tulee usein hoidettua jokseenkin puolivillaisesti. Aseta itsellesi myös järkevä budjetti markkinointiin – sellainen, jonka kykenet hyvin maksamaan, mutta joka ei vie sinua konkurissiin. Muista, että esimerkiksi somessa on mahdollista markkinoida myös täysin ilmaiseksi – hyödynnä siis nämä ilmaiset työkalut, sillä jotkut niistä toimivat jopa tehokkaammin kuin maksettu markkinointi!