Millaista on olla “Foodie”

 

Millennial-sukupolven aloittama Hipster-ilmiö toi kaupungissa asuville miehille pitkät parrat ja nuorille naisille harmaat hiukset. Merkittävin voima ”hipsterismin” takana ei kuitenkaan ole nuorten ihmisten arvojen radikaali muutos, vaan lähinnä älypuhelinten luomat mahdollisuudet.

Hipster portrait with body full of tattoo

Tarkemmin sanottuna sosiaalinen media sekä tehokkailla kameroilla varustetut älypuhelimet luovat dynaamisen alustan ilmaista omia mielipiteitä niin ruuasta, muodista, urheilusta kuin myös taiteesta ja politiikasta.

Tässä artikkelissa me keskitymme Foodie-kulttuuriin, joka on yksi hipsterismin alakulttuureista.

Foodie -harrastelijat

Mitä tarkoitetaan ”foodie” termillä? Henkilö, joka kutsuu itseään termillä ”foodie” on intohimoinen ruoka-kulttuurin, eli gastronomian seuraaja. Foodie-ihmisiä kiinnostavat erityisesti gastronomian seuraavat elementit:

  • Ruoka-alan viimeisimmät trendit
  • Orgaaniset viinivalmistamot sekä viinimaistajaiset
  • Itsenäiset olutpanimot sekä olutmaistajaiset
  • Kaikki ruokavalmistukseen liittyvät tieteelliset trendit
  • Ravintola-avajaiset (mieluiten pienet ja orgaanisen ruuan valmistukseen erikoistuvat)
  • Terveellinen syöminen sekä orgaanisten aterioiden valmistaminen itsenäisesti
  • Kokkauskurssit
  • Ruokaan liittyvä turismi eli niin sanottu eko-turismi
  • Ravintola alan johtamiskulttuuri

Luonnollisesti kaikki mielipiteet, jotka liittyvät yllämainittuihin kiinnostuksen kohteisiin jaetaan jatkuvalla syötöllä esimerkiksi Instagramissa tai Pinterest alustalla mahdollisimman monen kuvan kera.

Huomaa kuinka sana ”foodie” muistuttaa erittäin paljon sanaa ”selfie”. Toisin sanoen ”foodie” termin voi ymmärtää itse otettuna kuvana jostakin gastronomian elementistä, johon liitetään oma mielipide.

Uudet Anthony Bourdainit

Mistä nuorten ihmisten into gastronomiaan alkoi? Monen mielestä muun muassa televisio-ohjelmat kuten Food Channel sekä CNN kanavan huippusuosittu Anthony Bourdain toivat ruoka-kulttuurin uudeksi trendi-ilmiöksi.

Ennen Foodie-ilmiötä keittiöiden mestarit nähtiin puhtoisina alan ammattilaisina, joiden imago oli kaikki kaikessa. Millennia-sukupolvi loi uudenlaisen kuvan modernin ajan kokeista: tatuoidut, parrakkaat sekä omalaatuisesta muodista kiinnostuneet. Erityisesti Millennial-sukupolven kenkäkulttuuri herättää positiivista huomiota ja Footway.fi -sivustolta jokainen löytää varmasti jotakin mielestä.

Foodie kriitiikki

Luonnollisesti oikeat ruoka-kriitikot sekä gastronomian ammattilaiset eivät ole mielissään Foodie-kulttuurista. On sanomattakin selvää, että muutaman selfie-kuvan ottaminen Hesburgerissa 150 merkin kommentilla ei tee kenestäkään ruoka-kriitikkoa.

Quinoa, avocado and apple salad. Perfect for the detox diet or just a healthy meal. Selective focus on front of dish with extreme shallow depth of field.

Jotkut ”foodie” fanaatikot kuvittelevat, että muutaman Yelp-palautteen antaminen ABC-nakkikastikkeesta oikeuttaa automaattisesti miljooniin Instagram seuraajiin sekä omaan televisio-ohjelmaan. Mutta toisaalta koska esimeriksi Yhdysvalloissa Millennial-sukupolvi on nykyään kaikista suurin väestöryhmä, ravintoloiden pitää sopeutua Millennial-ihmisten arvomaailmaan.

Foodie-ilmiön tulevaisuus

Jottei annettaisi foodie-ihmisistä negatiivista kuvaa, mainitaan se että esimerkiksi terveellinen syöminen nostaa suosiota nimenomaan Millennial-sukupolven kautta. Erityisesti pikaruokalat joutuvat muuttamaan omaa toimintamallia nimenomaan Foodie-fanaatikkojen takia. Nimittäin nykypäivänä yrityksen maine sosiaalisessa mediassa on kultaakin arvokkaampaa.

Täten foodie-kulttuuri tulee pitämään asemansa nuorten aikuisten keskuudessa, jotka haluavat herättää huomiota olemalla hiljainen trendien seuraaja.